Alla måste ta ett steg framåt!
Ödets klockor klämtar för den svenska ostkulturen. Om vi i framtiden vill kunna njuta av en vällagrad Prästost, en äkta Källarlagrad getost, en rökt Kaffeost eller en prisbelönt Wrångebäcksost – då måste vi faktiskt alla hjälpas åt. Ost är en kulturprodukt och har som sådan en oerhörd potential som identitetsmarkör och till och med reseanledning. Tänk bara på Camembert, Stilton, Gorgonzola eller Haloumi. Idag befinner vi oss i en situation där tillverkare på goda grunder är kritiska till handel och restauranger och deras sätt att agera vis a vi de svenska ostarna. Men samtidigt finns det också saker att göra i tillverkningsledet. Och inom utbildningen. Istället för att peka finger åt någon är det helt enkelt så att samtliga aktörer behöver hjälpas åt. Om alla tar ett steg framåt och på allvar faktiskt gör nåt viktigt för den svenska osten – då kan vi åstadkomma något stort tillsammans! Och det är väl den svenska osten värd!?!